SEO in 2023

Gepubliceerd door: Christian

30-11-2022

In het afgelopen jaar is er weer veel gebeurd als we kijken naar de ontwikkelingen die binnen de online-marketingwereld hebben plaatsgevonden. Zo heeft Google bijvoorbeeld meerdere updates uitgerold die voor veel bedrijven negatief hebben uitgepakt. Om jou alvast goed voor te bereiden op het aankomende jaar blikken we in dit artikel daarom vooruit op SEO in 2023!

SEO in 2023

Nieuw jaar

Nieuwe trends

Nieuwe zichtbaarheid

%

Goede content belangrijker dan ooit tevoren

Dat het creëren en publiceren van nieuwe content de afgelopen periode een belangrijke rol heeft gespeeld in het online vindbaar worden is voor velen van ons niets nieuws. Het maken van landingspagina’s of het schrijven van blog- en nieuwsartikelen is dan ook part-of-the-job geworden voor veel bedrijven. Velen hebben er iemand voor ingehuurd of zelfs full-time voor aangesteld. Maar is dit ook nodig voor SEO in 2023?

Het antwoord op deze vraag is ‘ja’. Sterker nog: kwalitatieve content wordt belangrijker dan ooit tevoren. Websites die teksten puur en alleen voor de zoekmachines schrijven zullen dan ook niet langer deel uitmaken van de strijd om topposities.Om je te onderscheiden ten opzichte van de concurrentie heb je kwalitatieve content nodig. Content met meerwaarde voor de gebruiker.

Inspelen op de zoekintentie van een gebruiker

Content maken die aansluit op zoekintenties is niet nieuw, maar ook het aankomende jaar van belang als het gaat om organische vindbaarheid. Voor marketeers is het dan ook belangrijk om content te produceren die aansluit bij deze intenties.

Deze zijn gemakkelijk te achterhalen op basis van de zoekresultaten. Hier pas je vervolgens je contentstrategie op aan:

  • Informationeel = zoektocht naar informatie (antwoord op een vraag)
  • Navigationeel = zoektocht naar een plek binnen een specifieke website (link waar iets gedaan of gevonden kan worden)
  • Transactioneel = zoektocht om iets aan te schaffen (product kopen)
  • Commercieel = zoektocht voor oriëntatie (inspiratie)

Longreads

Hoe meer tekst, hoe beter de online vindbaarheid… Een (oude) gedachte die vandaag de dag toch nog ergens klopt. Maar als we dit naast het E-A-T principe van Google leggen dan kunnen we concluderen dat het uiteindelijk om een zo kwalitatief mogelijk antwoord gaat. Deze bestaat vaak uit een pagina met de volgende aspecten:

  1. Voldoende context over het onderwerp vanuit verschillende hoeken.
  2. Andere contentvormen zoals downloads, video, podcast etc.
  3. Content dat aansluit bij de zoekintentie van een gebruiker.

Het is dus belangrijk om ‘longreads’ in te zetten met bovenstaande zaken in het achterhoofd. Het gaat uiteindelijk om wie het meeste waarde toevoegt aan de zoekopdracht van een gebruiker en niet om het onderlinge spelletje van wie de meeste woorden op zijn pagina plaatst.

Focus op long tail keywords met spraaksgewijs zoeken

Met de toename van het spraaksgewijs zoeken komt het aankomende jaar de focus meer te liggen op long tail keywords. Dit komt mede door het feit dat mensen sneller de neiging hebben om bij zoekopdrachten in volledige zinnen te spreken. De mobielvriendelijkheid van een website blijft daarom ook komend jaar een niet te onderschatten factor, aangezien veel van dit soort zoekopdrachten via mobiel worden gestart.

De komst van AI

Als we kijken naar de afgelopen maanden dan zien we dat Artificial Intelligence steeds vaker wordt ingezet om nieuwe content te produceren. Daar waar Google AI gebruikt binnen het algoritme, gebruiken veel SEO specialisten het om processen efficiënter te maken. Writing tools als Jasper en Whritesonic zijn daarbij bijzonder goed in staat om content te maken over diverse onderwerpen. En deze kwaliteit wordt zelfs beter en beter.

Maar gelden deze tools dan als vervanging voor de persoon die voor de content verantwoordelijk is? Wat ons betreft niet! AI gegenereerde content mist vaak creativiteit en bevat nog vele foutjes. Laat dit dus vooral gelden als een hulpmiddel en aanvulling op de bestaande inspanningen die worden verricht.

Zeker weten dat je SEO in 2023 effectief inzet? Wees Slim en Besteed het uit aan de juiste professionals!
Maak een vrijblijvende afspraak of vraag naar onze mogelijkheden.

Kunnen wij jou helpen?